Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

2 Nov 2008

Mat Said vs Pak Lah ~ Malaysiakini

Apabila Abdullah cuba bertempur...

PERDANA Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi sekali lagi dilihat 'bertempur' dengan Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said.

Pertempuran ini, adalah kali ketiga, selepas dua kali Perdana Menteri kalah dalam pertempuran tersebut.

Ketika tiada orang mahu percaya, Ahmad akan menjadi Menteri Besar Terengganu, kerana Abdullah mahukan Dato' Seri Idris Jusoh meneruskan tugasnya, Ahmad akhirnya mengangkat sumpat sebagai Menteri Besar di Istana.

Itu pertempuran pertama. Pertempuran kali kedua, isu penggunaan Mercedes menggantikan Proton Perdana sebagai kenderaan rasmi Exco, walaupun arahan (dari Kuala Lumpur) telah dikeluarkan, khabarnya, Ahmad menang juga dalam pertempuran kedua ini, apabila ada media menyiarkan gambar-gambar, menunjukkan Exco Kerajaan Negeri Terengganu menggunakan Mercedes sebagai kenderaan rasmi.

Malahan, kesan dari cerita kos penyelenggaraan Proton Perdana, ada pengusaha bengkel yang dihadapkan ke mahkamah.

Jika Ahmad tidak membuat pendedahan itu, hingga menyebabkan Idris bercadang mahu menyaman pihak yang mengatakan kenderaan yang digunakannya antara kenderaan yang paling tinggi kos penyelenggaraan, BPR mungkin tidak terfikir untuk menjalankan siasatan terhadap kos servis kereta rasmi ini.

Kini, pertempuran ketiga berlaku antara Abdullah dengan Ahmad. Ura-ura Ahmad sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu mahu menggugurkan beberapa Exco yang tidak patuh kepada nasihatnya, mendapat perhatian Abdullah.

Abdullah menegur Ahmad kerana melarang Exco Kerajaan Negeri bertanding di dalam pemilihan Umno di peringkat bahagian. Antara yang menjadi bahan berita besar ialah kekalahan Senator Abdul Rahman Bakar di tangan Exco Kerajaan Negeri, Yahya Khatib Mohamad sebagai Ketua Umno Bahagian Marang.

Abdullah dipetik sebagai berkata; "Sesiapa pun boleh bertanding di dalam pemilihan Umno kerana menjadi hak mereka untuk menawarkan diri."

Namun, Ahmad pula tidak melihat kepada hak dan Perlembagaan Umno sebaliknya - Exco yang dilantiknya itu tidak dengar nasihat yang mahukan mereka tidak bertanding dalam pemilihan parti.

(Kiri) Pak Lah : geram aku Mat Said ning, kerah keng etek. Pok Yeh dengor jugok kata aku.
(Kanan) Pak Lah : sekali lagi aku wi worning ke mung, kalu mun takboh dengor jugok, ikut suka mung ah, aku pun nak bereti doh.
Mat Said : relek bohh... acah je tu

Di sini ada dua sudut yang berlainan. Abdullah bercakap soal hak dan Perlembagaan Umno manakala Ahmad sebagai ketua parti di peringkat negeri, melihat dari sudut anak buahnya tidak tahu yang mana nasihat dan yang mana arahan.

Ahmad tentunya mengetahui, apabila bertanding, tentulah banyak wang digunakan, selain penggunaan jentera kerajaan.

Mustahil, seorang Exco Kerajaan Negeri, apabila mahu bertanding, menyimpan kereta kerajaan di rumah dan keluar ke mana-mana dengan kereta sendiri.

Mustahil juga, seorang Exco Kerajaan Negeri, tidak pernah sekali pun menggunakan telefon yang dibekalkan kerajaan kepadanya untuk urusan pertandingan dalam parti sedangkan itu adalah sesuatu yang salah.

Oleh yang demikian, tindakan Ahmad itu, dilihat jauh lebih tegas sebagai seorang Menteri Besar dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, jika dibandingkan dengan yang lain-lain.

Ketika Abdullah melarang (Menteri) yang bertanding menggunakan jentera kerajaan, salahkah Ahmad mengarahkan Exco Kerajaan Negeri bertanding.

Jika ia merujuk kepada kes Yahya Khatib Mohamad, sepatutnya Yahya meletakkan jawatan sebagai Exco untuk bertanding jawatan Ketua Bahagian Marang dan selepas menang, terserahlah kepada Ahmad, sama ada mahu melantiknya kembali atau tidak.

Suatu ketika dahulu, Menteri Besar Kedah, Tan Sri Sanusi Junid pernah mengeluarkan arahan serupa, supaya jangan ada Exco yang bertanding merebut Ketua Umno Bahagian.

Apabila salah seorang Exconya Datuk Ahmad Lebai Sudin mahu bertanding juga merebut jawatan Ketua Umno Bahagian Pokok Sena menentang seorang lagi Exco, Dato' Paduka Abdul Rahman Ibrahim yang merupakan penyandang jawatan ketua bahagian, Ahmad terlebih dahulu melepaskan jawatan Exco.

Sebaik sahaja menang, Sanusi melantik semula Ahmad hingga menyebabkan banyak pihak mendakwa, Sanusi merestui Ahmad menentang Abdul Rahman - yang ketika itu merupakan penyokong kuat Tan Sri Osman Aroff, bekas MB Kedah, sebelum Sanusi.

Jika Yahya tahu menghormati nasihat Ahmad, Yahya bukan sahaja tidak menentang Abdul Rahman, malahan, jika dia berhasrat mahu menentang, jawatannya sebagai Exco dilepaskan terlebih dahulu. Dalam pertandingan ini, Yahya mendapat 412 undi manakala Abdul Rahman yang merupakan Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno mendapat 214 undi sahaja.

Menurut Abdul Rahman, Yahya sudah berjanji dengannya dan juga Menteri Besar, tidak akan bertanding tetapi dalam diam-diam mencipta slogan 'Marang Baru' yang menyebabkan seorang lagi calon, Alias Abdullah menarik diri.

Umno Terengganu yang mempunyai lapan bahagian sebenarnya berpecah dua. Pengaruh Idris berjaya menggugurkan ramai penyandang jawatan parti dalam Pilihan Raya Umum ke 12 (PRU 12) yang lalu dengan meletakkan 'orang-orangnya' bertanding.

Lebih menarik, semua ketua bahagian diletakkan Idris sebagai calon Parlimen kecuali dia sendiri dan Ahmad, bertanding peringkat DUN, sementara yang lain-lain digugurkan termasuk Tengku Putera Tengku Awang (Hulu Terengganu), Dato' Rosli Mat Hassan (Dungun) dan Abdul Rahman (Marang) digugurkan.

Kononnya, ada pihak mendakwa, Idris lakukan semua ini bagi menjamin cengkamannya sebagai Menteri Besar akan kekal, tetapi rezeki tidak menyebelahinya apabila Istana merestui Ahmad sebagai Menteri Besar, yang pernah disifatkan oleh Dato' Seri Dr. Rais Yatim sebagai bakal gugur seperti nangka busuk.

Namun, bukan sahaja Ahmad tidak gugur seperti nangka busuk, malahan, perkembangan di Terengganu ini dilihat sebagai penolakan Istana terhadap Abdullah yang menyokong Idris menjadi Menteri Besar.

Sehingga hari ini, Rais Yatim tidak pula menulis bagi membetulkan kenyataannya itu, kerana sehingga kini tiada nangka busuk yang gugur seperti jangkaan Rais.

Tunggulah tindakan Ahmad selepas ini. Adakah beliau akan tetap memecat Exco-Exco yang ingkar nasihatnya dan menjadikan politik Terengganu semakin bergelora, atau Abdullah akan memecat Ahmad, kerana Ahmad dilihat lebih berkuasa darinya yang tidak dapat berbuat apa-apa apabila nasihatnya sebagai seorang Perdana Menteri, tidak dipatuhi oleh anak-anak buahnya.

Ramai yang menjangkakan politik Umno Terengganu akan bercelaru selepas ini setelah Idris merajuk dengan melepaskan jawatannya sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu, sebaik sahaja tidak berjaya mengangkat sumpah sebagai MB.

Beberapa orang anak buah Idris yang dilihat sanggup menderhaka kepada Istana, sudah berkubur politik mereka - malahan, terkial-kial mencari tempat untuk mendapat ihsan dan simpati dari Ahmad.

Ketika Idris mahu mengangkat seberapa ramai yang boleh dari Besut (bahagian yang diketuainya) memegang pelbagai jawatan dalam kerajaan negeri dan Persekutuan, tiba-tiba seperti datang tsunami menghancurkan segala-galanya.

Suatu ketika, Menteri Besar datangnya dari Besut dan Ahli Parlimen Besut menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Dato' Seri Abdullah Mohd Zin), kini orang Kemaman menjadi Menteri Besar dan Ahli Parlimen Kemaman menjadi Menteri Penerangan (Dato' Ahmad Shabery Cheek).

Inilah menariknya politik Umno Terengganu, negeri di mana datangnya Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang merupakan Ahli Parlimen Marang. ~ Harakahdaily


Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.