Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

11 Mac 2009

Pakej Rangsangan Ekonomi Najib, Hutang Negara Meningkat



Greenboc : Najib Umum RM60 Billion Ransang Ekonomi
Malaysianews : KDNK 2009 Hanya -1% Hingga 1%



Orang yang dilaporkan akan mengambil alih Perdana Menteri pada penghujung bulan ini tidak banyak berbicara mengenai falsafah ekonominya. Namun pengumuman pakej RM60 billion untuk merangsang ekonomi negara, menjelaskan satu hal: Najib Razak bukan seorang pembaharu sistem pasaran bebas.

Najib, yang sekarang ini Timbalan Perdana Menteri, menyifatkan pakej yang dibentangkan semalam sebagai “yang belum pernah berlaku di dalam sejarah negara.”

Untuk perbelanjaan secara kasarnya 9 peratus dari Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk tahun 2008 untuk tempoh 2 tahun, bukan sesuatu yang ditokok-tambah. Malaysia akan meningkatkan hutang untuk menampung keperluan tersebut. Defisit fiskal kini diramalkan mencecah paras 7.6 peratus dari KDNK, meningkat dari 4.8 peratus.


Malaysia mengikut jejak-langkah dasar fiskal negara-negara Amerika, Australia dan Japan, namun ia bukan satu langkah yang bijak.

Pembentukan “ransangan” dari kesemua perbelanjaan ini dijangkakan begitu terhad. Kebanyakan wang akan dibelanjakan ke atas jaminan pinjaman, prasarana dan pengembangan sektor awam, berbanding dengan potongan cukai yang mampu menjanakan ransangan pertumbuhan yang produktif.

Syarikat pelaburan negara, Khazanah, misalnya, akan diperuntukkan RM10 billion. Projek pertanian terpilih dan syarikat automatif negara juga menerima bahagian peruntukan masing-masing. Kerajaan sendiri akan mengambil 63,000 kakitangan untuk mengisi kekosongan jawatan dan sebagai pegawai kontrak di pelbagai agensi Kerajaan.

Kesemuanya ini merupakan perulangan berkesan terhadap polisi-polisi usang, yang-terbaik-dari-kerajaan. Ia merupakan keterbalikan daripada apa yang sebenarnya diperlukan oleh Malaysia, iaitu untuk meninggalkan pemikiran tersebut dan beralih kepada iklim perniagaan yang menggalakan pelaburan persendirian dan keusahawananan. Kerajaan meramal KDNK akan menguncup 1 peratus tahun ini.

Pengembangan fiskal semalam juga merupakan satu risiko politik untuk Najib dan juga partinya. Pengundi Malaysia, yang sudah bosan dengan politik perkauman amalan BN dan pertumbuhan ekonomi yang lembab, telah menyerahkan lebih kurang satu pertiga kerusi parlimen tahun lalu kepada parti pembangkang dan kejayaan di dalam dua pilihanraya kecil selepasnya.

Jika pakej Najib ini tidak berkesan, para pengundi akan memprotesnya pada pilihanraya yang akan datang.

Terjemahan dari The Wall Street Journal oleh Greenboc.

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.