Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

7 Ogo 2009

PRK N11 Permatang Pasir (02): Statistik Permatang Pasir

Analisa Pilihanraya Permatang Pasir

Apabila Timbalan Presiden UMNO dan Ketua Penerangan UMNO dilaporkan berkata mereka mempunyai strategi untuk menang di dalam pilihanraya kecil yang bakal diadakan di Permatang Pasir, terpanggil saya untuk menyemak data-data pilihanraya Permatang Pasir.

Mana-mana Jeneral sekalipun tidak akan mendedahkan strateginya apalagi memaklumkan mereka mempunyai strategi melainkan hanya satu, mereka sebenar-benarnya tidak tahu apalagi yang mampu mereka lakukan dan hanya mampu bermain saraf sahaja.

Kebuntuan UMNO di Permatang Pasir tidak boleh dilindungi kerana data-data pilihanraya yang lalu amat jelas sekali.

DUN N11 Permatang Pasir berada di dalam Parlimen P044 Permatang Pauh merupakan kawasan tradisi Ketua Umum Pakatan Rakyat dan Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Sebelum pilihanraya umum 1999, prestasi PAS di Permatang Pasir amat hambar sekali dan ia boleh dilihat dari data dibawah,

* PRU 1986 – PAS perolehi 3,030 undi dan tewas dengan majoriti 3,056 undi.
* PRU 1990 – PAS perolehi 3,066 undi dan tewas dengan majoriti 4,272 undi.
* PRU 1995 menyaksikan pertembungan 3 penjuru bila calon DAP ditumpaskan oleh calon BN dengan majoriti 6,198 undi dan calon PAS corot dengan sekadar meraih 1,577 undi.

Tetapi itu sejarah lama, kerana sejarah ditulis semula di Permatang Pasir bila anak emas Permatang Pauh, Anwar Ibrahim dilucutkan jawatan Timbalan Perdana Menteri, disingkirkan dari UMNO dan dihumban ke dalam Penjara.

Semenjak itu, Permatang Pasir adalah mimpi ngeri UMNO Pulau Pinang.

Analisa Pilihanraya Permatang Pasir

UMNO mempunyai 25 cawangan di dalam DUN Permatang Pasir dengan keahlian berjumlah 5,544 orang.

Didalam pilihanraya umum 1999, calon Barisan Nasional, iaitu penyandang ADUN Permatang Pasir dari UMNO ketika itu tewas dengan hanya berjaya memungut 38.8% undi. Allahyarham Mohd. Hamdan dari PAS menang dengan majoriti 3,194 undi.

Sewaktu UMNO BN menumpaskan PAS dihampir kesemua kerusi di Pantai Barat di dalam pilihanraya umum 2004, Allahyarham Hamdan terus berjaya mempertahankan kerusi Permatang Pasir dengan majoriti 679 undi.

Malang bagi UMNO, prestasi mereka dalam tahun 2004 adalah yang terbaik pasca Anwar disingkirkan UMNO dan prestasi terbaik mereka itu belum cukup menumpaskan calon PAS di negeri tumpah darah Perdana Menteri Abdullah Badawi yang ketika itu dikemuncak ‘feel good’ nya.

Jika dilihat dari sudut peratusan pula, pilihanraya umum 2008 BN hanya perolehi 32.2% undi sahaja dan ini adalah prestasi terburuk keseluruhan bagi UMNO di Permatang Pasir.

Graf Perbandingan Undi

ANALISA 1999 PPASIR

ANALISA 2004 PPASIR

ANALISA 2008 PPASIR

Bagaimanapun, jika UMNO merasakan bahawa nasib mereka kini bertambah baik selepas meraikan kekalahan kecil di Manek Urai, UMNO juga perlu mengambil kira bahawa, kemungkinan apa yang berlaku dalam pilihanraya umum 2008 belum lagi yang terburuk.

Ini kerana ada beberapa faktor yang perlu UMNO dan BN fikirkan,

  • Dalam pilihanraya umum 2008, Anak Pulau Pinang adalah Perdana Menteri Malaysia tetapi hari ini, anak Pulau Pinang itu telah dipaksa mengosongkan jawatan itu lebih awal dari jadual yang lebih selesa bagi beliau.
  • Dalam pilihanraya 2008, Anwar Ibrahim belum dapat bertanding dan hari ini Anwar Ibrahim sudah berada ‘disitu’.
  • Dalam pilihanraya 2008, belum ada sebarang ikatan diantara PAS dan DAP tetapi selepas 8 Mac 2008, ternyata masyarakat cina amat-amat selesa dengan PAS.
  • Pentadbiran Pakatan Rakyat yang diterajui oleh DAP tidak menimbulkan sebarang masalah kepada penduduk tempatan.
  • Formula yang dibawa oleh Pakatan Rakyat telah berjaya menyakinkan banyak pihak bahawa ianya satu formula yang boleh menggantikan BN.
  • Mengekalkan seorang ADUN Melayu sebagai Penyokong Kerajaan dalam keadaan sekarang lebih penting dari menambah ADUN Melayu didalam Pembangkang di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang.

BN tentu berusaha untuk membangkitkan isu ‘skandal’ ahli exco DAP di Selangor tetapi terlalu sukar bagi mereka yang berada diluar kepompong UMNO untuk mempercayainya berbanding dengan mempercayai bahawa ia suatu pengkhianatan oleh UMNO.

BN mungkin gembira untuk memainkan isu ketidak sefahaman pimpinan antara parti dalam Pakatan Rakyat, tetapi BN juga terbuka dengan begitu banyak masalah dalaman yang bersedia untuk dilaporkan oleh bekas-bekas pimpinan parti komponen BN yang kini bersama Pakatan Rakyat.

Isu lapuk seperti PAS sebagai boneka DAP mungkin hanya memualkan bagi penduduk Permatang Pasir apalagi bila isu sebegitu terbukti gagal memenangkan BN di Parlimen Bukit Gantang bahkan turut gagal di Manek Urai dimana hampir 99% pengundi dari keturunan Melayu.

Daerah Mengundi

Komposisi Umur

Komposisi Kaum

Melihat kepada kemelut yang bakal mendepani UMNO, tidak hairanlah siang-siang lagi UMNO sudah mengaku mempunyai strategi. Kalau berbekalkan strategi di Manek Urai tentu sekali UMNO akan kecundang lebih dahsyat lagi kali ini.

Di Manek Urai dalam pilihanraya umum 2008, PAS hanya menang dengan undi majoriti 1,352 atau 13.31%, namun UMNO gagal merampas Manek Urai didalam pilihanraya kecil yang baru lalu.

Di Permatang Pasir dalam 2008, UMNO kecundang dengan majoriti 32.3% atau lebih 5,000 undi, laratkan strategi di Manek Urai hendak digalas ke Permatang Pasir?

Tambahan pula, dikemuncak kejayaan BN dalam tahun 2004, UMNO berjaya merampas Manek Urai tetapi Permatang Pasir kekal bersama PAS.

Mungkin ada baiknya, BN tidak membazir duit kerajaan di Permatang Pasir dan ada baiknya, PAS mencalonkan Mat Sabu di Permatang Pasir. Ramai yang sudah mula rindukan Abang Mat.


Sumber : Kickdefella

4 ulasan:

akira® berkata...

salam.
pembetulan : Dun Permatang Pasir adalah N11.

bloglist malaysia berkata...

Salam tuan tanah. Tolong masukkan url bloglist malaysia ke bloglist tuan. Terima kasih..
http://bloglistpolitik.blogspot.com/

pemudabesut berkata...

akira terima kasih...

IBAN MUSLIM berkata...

7-1 atau 6-2 nanti kita akan ketahui. Agreagetnya sudah menang selesa. Beberapa tinjauan yang dibuat juga memihak kepada PAS! PASti menang! Takbir!

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.