Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

14 Nov 2009

Bai'ah Supaya Tidak khianat Kepada Perjuangan Islam - Presiden PAS



Kalau PAS Berlawanan Dengan Islam, Kita Akan Tentang PAS

MARANG - Jika dasar PAS yang selama ini memperjuangan Islam mengikut al-Quran, hadis, ijma’-ulama dan qias diubah, PAS juga akan ditentangnya.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan demikian dihadapan para wartawan pada satu sidang media selepas Majlis Hi-Tea bersempena pelancaran Program Bersama Intifadah Mempertahankan Baitul Maqdis, di Rusila dekat sini.

Katanya, kepatuhan dan kesetiaan ahli parti akan kekal selagi PAS tidak mengubah dasar dan tidak berlawanan dengan Islam.

“Kita (ahli) patuh kepada PAS selagi PAS tidak berlawanan dengan Islam. Jika parti PAS berlawanan dengan Islam pun, kita (ahli) lawan parti PAS ini.

“Kita (ahli) meletakkan Islam mengatasi segala-galanya. Selagi PAS ini tidak ubah dari segi perlembagaan parti al-Quran, hadis, ijma’-ulama dan qias yang tertinggi.

“Selama itulah kita (ahli) setia dengan perjuangan. Jika PAS telah ubah perlembagaan dia (parti) dari quran, hadis, ijma’-ulama dan qias, dengan PAS sekali kita (ahli) tolak,” tegasnya

Ketika menjawab soalan wartawan berkait isu ‘bai’ah talak tiga’, beliau menafikan ia menjadi amalan bahkan menegaskan itu bukan dasar dan prinsip PAS.

Namun begitu, beliau mengakui perbuatan bai’ah terhadap kesetiaan dengan perjuangan Islam dibenarkan dan menjadi sebahagian amalan Nabi-nabi dan Khalifah Islam.

“Dalam Islam dibenarkan berbai’ah dan Nabi SAW berbai’ah dengan sahabat-sahabat dia (Nabi SAW). Khalifah Islam berbai’ah dengan menteri-menteri dia. Bai’ah ini berlaku.

“Bai’ah kita dalam PAS iaitu taat setia dalam perjuangan parti (PAS). Selagi parti menegakkan Islam dan jika dia (pemimpin) khianat, dia akan dilaknat oleh Allah SWT dan dilaknat oleh Malaikat dan semua melakna mereka,” jelasnya.

Menurutnya, setiap orang yang menjadi bertanding sebagai calon PAS dalam pilihanraya akan berbai’ah dengan pemimpin parti, berjanji tidak akan mengkhianati parti dan perjuangan.

“Bai’ah ini samalah seperti akad jual-beli iaitu ada yang menyebut dan ada yang menerima.

“Tiap-tiap orang yang jadi calon (pilihan raya) dan yang jadi pimpinan PAS, dia mesti berbai’ah dengan pimpinan parti antara satu sama lain.

“Bai’ah ini ialah tidak khianat kepada perjuangan Islam. Kita tidak sebut PAS tetapi perjuangan Islam,” ujarnya.

Oleh itu, kata Ustaz Abdul Hadi menjelaskan isu bai’ah telah selesai dan ‘bai’ah talak tiga’ itu adalah sangat kecil berbanding dengan perjuangan menegakkan Islam yang lebih besar.

Namun demikian, katanya, sekiranya terdapat di kalangan ahli PAS yang melakukan perbuatan demikian, ia tidak dipanggil bai’ah dan tidak mendapat pahala dari Allah SWT.

Hadir sama pada majlis tersebut Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Abu Bakar Chik dan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi. Wan Kay (Buletinonline)

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.