Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

27 Feb 2010

Thailand Rampas Harta Thaksin Bernilai RM 4.7 Bilion

BANGKOK, 26 Feb — Mahkamah Agung Thailand malam ini membuat keputusan untuk merampas 46.3 bilion baht (RM4.7 bilion) daripada sejumlah 76.6 bilion baht (RM7.8 bilion) aset yang dibekukan milik perdana menteri yang disingkirkan Thaksin Shinawatra dan keluarganya.
Jumlah harta yang dirampas itu bersamaan dengan 60 peratus nilai kekayaan dimiliki mereka termasuk kadar faedah yang ditimbangkan.
Panel sembilan hakim memutuskan untuk merampas harta keluarga Thaksin dan saudara-maranya, yang diperoleh hasil jualan Ship Corp kepada Temasek Holdings, syarikat pelaburan milik Singapura pada 2006.
Para pemerhati melihat keputusan itu dijangka membangkitkan balik kemarahan para penyokong Thaksin, yang kini berada dalam buangan kendiri, dan mencetuskan semula kebangkitan gelombang politik baru di Thailand.
Menurut para hakim, mereka menentukan kadar harta dirampas itu yang bersamaan dengan perbezaan dalam nilai saham-saham Shin Corp daripada tarikh sebelum Thaksin menjadi perdana menteri dan nilai apabila ia dijual kepada Temasek Holdings empat tahun lalu.

“Jumlah wang yang dirampas ini dianggap sebagai kekayaan tambahan diperoleh beliau ekoran penyalahgunaan kuasa,” kata hakim-hakim berkenaan dalam kenyataan dikeluarkan.
Mahkamah mendapati Thaksin telah memanfaatkan syarikat-syarikat dikawal Shin Corp dengan mengubah pembayaran royalti Advanced Info kepada operator telekomunikasi milik kerajaan dan meluluskan pinjaman kerajaan kepada Myanmar, sebahagiannya digunakan untuk membeli kelengkapan daripada Thaicom.
Mahkamah juga mendapati Thaksin merupakan pemilik sebenar Shin Corp meskipun ketika memegang jawatan perdana menteri, yang sekali gus melanggar undang-undang.
Thaksin digulingkan pada September 2006 ketika berada di New York.
Thaksin juga didapati bersalah menyalahgunakan kuasa sebagai ketua kerajaan dalam memberikan keistimewaan kepada unit-unit Shin Corp.
Thaksin mempunyai 30 hari untuk membuat rayuan berhubung keputusan hari ini jika beliau menemui bukti baru kesnya.
“Beliau akan menggunakan kesemua ospyen dengan terbuka,” kata Noppadon Pattama, bekas menteri luar dan salah seorang anggota pasukan peguam Thaksin sebelum penghakiman diumumkan.
“Ia satu kompromi penyelesaian, kemungkinan penyelesaian terbaik kepada semua,” kata ketua pegawai eksekutif Asia Plus Securities Pcl di Bangkok, Kongkiat Opaswongkarn dipetik Bloomberg.
“Perpecahan dalam masyarakat tidak boleh diselesaikan dalam sehari tetapi sekurang-kurangnya rakyat boleh bernafas untuk buat sementara waktu,” katanya.TMI


Begitulah keadaannya di Thailand,mungkin selepas ini Pemimpin Politik mereka tidak akan berani lagi melakukan rasuah atau membaham harta negara secara membuta tuli.Kat Malaysia entahlah !!! bukan nak rampas harta si perasuah bahkan siasatan SPRM pun hilang entah kemana.Duit PPRT berpuluh juta hilang,rumah pemimpin bernilai puluhan bahkan ratusan juta yang kalau di fikir tak munasabah langsung dengan gaji mereka.Mana hasil siasatannya? tak de beb bahkan duit pakai timbang kilo lagi fuhh.Adalah sorang dua yang cuba di siasat dan di kaitkan dengan rasuah pastu senyap je tak pun bila bicara bebasss.Oh Malaysia tanahairku...

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.