Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

16 Jan 2010

Jakim : Tiada 2 Undang-undang Berkaitan Isu Kalimah Allah


Kenyataan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mula dibidas cabang-cabang kerajaan sendiri.

Kali ini Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berpendirian bahawa masyarakat Kristian di Semenanjung mahupun di Sabah dan Sarawak tidak boleh menggunakan kalimah Allah.

Pengarah Jakim Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, tidak boleh ada dua jenis undang-undang dan peraturan berhubung isu Allah.

Badan hal-ehwal Islam persekutuan ini bersama-sama pimpinan gereja Kristian menyanggah kenyataan Nazri yang dilaporkan sebagai berkata Kerajaan Persekutuan bersetuju untuk membenarkan kalimah itu terus digunakan di Sabah dan Sarawak.

Kenyataan Nazri ini disiarkan di muka hadapan akhbar The Borneo Post.

Wan Mohamad berhujah oleh kerana aturan telah ditentukan Kebinet berhubung isu ini, maka kalimah Allah tidak boleh digunakan oleh pihak gereja.

Jakim berpandangan pengecualian untuk Sabah dan Sarawak tidak akan menyelesaikan polemik hari ini ekoran penghijrahan dan mobiliasasi rakyat negeri itu ke Semenanjung.

Wan Mohamad berkata perkara ini hanya boleh diselesaikan secara sistematik, melalui satu undang-undang dan aturan standard.

Beliau berkata demikian dengan merujuk kepada keputusan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada 16 Mei 1986 yang memutuskan bahawa kalimah Allah antara perkataan yang tidak boleh diizinkan penggunaannya untuk masyarakat bukan Islam.

Selain kalimah Allah, turut digazet eksklusif untuk masyarakat Islam adalah Baitullah, Solat dan Kaabah dibawah (Warta P.U (A) 15/82) dan (Pekeliling KKDN. S.59/3/6/A) bertarikh Dec 5 1986.

Kabinet sekali lagi menguatkusakan larangan itu pada 18 Oktober 2006 dan 1 November 2006. Kali terkahir dibawah pentadbiran Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 3 Januari 2008.

Sepuluh negeri kecuali Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan menguatkuasakan Enakmen Agama-Agama Bukan Islam 1988 yang menyekat penggunaan kalimah Allah secara oral mahupun bercetak.

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.