Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

9 Okt 2008

Keluar dari BN, MCA Sabah tunjuk taring

KOTA KINABALU, 9 Okt ( Hrkh ) - Suasana politik Sabah kini kian meruncing apabila krisis kepimpinan di kalangan parti kemponen Barisan Nasional (BN) yang ditunjangi Umno bergolak bagaikan tsunami melanda apabila masing-masing menunjukkan ketidakpuasan hati secara terbuka.

Terbaru, MCA Sabah dengan berterus terang menyatakan pendirian bahawa partinya tidak teragak-agak untuk keluar daripada BN sekiranya keadaan yang berlaku sekarang ini tidak dapat diselesaikan oleh BN Sabah dengan segera.

Naib Presiden MCA, Dato' Donald Lim Siang Chai dalam satu kenyataan di sini baru-baru ini, dengan terang lagi bersuluh meluahkan rasa tidak senangnya terhadap cara BN Sabah menangani beberapa isu yamg membabitkan kepentingan rakyat, hak dan kedudukan MCA Sabah serta kepimpinan negeri.

"Jika tidak, maka tiada gunanya kami berada di sini (BN)lagi. Kita sama ada menarik diri dari Sabah atau kita mempertimbangkan MCA Sabah membuat keputusan sendiri untuk menyertai sesiapa yang meraka mahu. Jika setiap hari kita menjadi 'Yes Men', itu bukan cara berpolitik yang rakyat kehendaki,"demikian dalam satu kenyataan tegas beliau.

Apa yang Lim lihat sebagai pemimpin tertinggi parti MCA Sabah, seolah-olah BN tidak memberi hak sewajarnya kepada parti itu dalam memainkan peranan kepada rakyat Sabah.

Lim mendakwa, Ia bermula dari pembahagian kerusi yang tidak adil kepada MCA Sabah pada pilihan raya umum ke-12 mac lalu sehinggalah kepada menentukan kepimpinan kerajaan negeri pada hari ini.

Menyentuh soal kedudukan Dato' Raymond Tan Shu Kia yang masih kekal sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah walaupun Partinya, Parti Maju Sabah (SAPP) telah keluar dari BN, Lim menyifatkan ia suatu yang agak keterlaluan dan dia (Raymond) wajar meletakkan jawatan dengan segera.

Lim mencadangkan agar jawatan penting itu sewajarnya diserahkan kepada anggota MCA Sabah, Dato' Edward Koo bagi menggantikan Raymond yang sudah tidak berkelayakan.

"MCA Sabah harus diberi jawatan ini. Saya harap Dato' Seri Ong Ka Ting akan bercakap kepada Perdana Menteri,Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak mengenai isu ini.

"Tiada gunanya MCA datang ke Sabah selama 17 tahun, dari 1991, apabila sehingga ke hari ini kami masih memegang hanya satu kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN),"katanya.

Bagi menegaskan cadangannya,beliau berkata, kedudukan Raymond dalam kerajaan sekarang ini bercanggah dengan semangat BN yang mana orang yang tidak mempunyai jawatan dalam parti tidak boleh terus memegang jawatan dalam kabinet.

Di atas kecelaruan itu, Lim meramalkan Sabah akan jatuh di tangan pembangkang, kerana mengetahui penduduk Sabah mampu membuat perubahan itu berdasarkan pengalaman mereka sebelum ini.

Sebelum ini, SAPP telah memulakan kejutan apabila parti itu bertindak berani kerana benar di atas prinsipnya untuk keluar daripada BN dan disusuli dengan kata dua Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun (UPKO) terhadap BN.

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.