Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

6 Ogo 2009

Polis Ganas.... (Polis Raja Di Malaysia)



KUALA LUMPUR: Polis hari ini menafikan klip video yang tersiar dalam internet menunjukkan seorang lelaki dipukul dirakam dalam sebuah balai polis.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin, berkata uniform yang dipakai oleh beberapa orang dalam klip video itu bukannya uniform polis.

”Untuk mengandaikan bahawa seorang suspek dipukul dalam tahanan polis adalah spekulasi semata-mata,” katanya dalam satu kenyataan.

Mohd Bakri berkata, polis sedang mengambil langkah-langkah positif untuk memastikan tidak berlaku salah guna kuasa terhadap tahanan, dan satu daripada tindakan yang diambil ialah mengubah suai bilik soal siasat dengan memasang kamera bagi merakam sesi soal siasat.

Mohd Bakri berkata, polis sedang mengambil langkah-langkah positif untuk memastikan tidak berlaku salah guna kuasa terhadap tahanan, dan satu daripada tindakan yang diambil ialah mengubah suai bilik soal siasat dengan memasang kamera bagi merakam sesi soal siasat.

”Selain memastikan hak suspek tidak dicabuli, rakaman itu akan membantu melindungi pegawai polis jika berlaku dakwaan palsu mengenai salah guna kuasa,” katanya.

Mohd Bakri berkata, Ketua Polis Negara dan Jabatan Siasatan Jenayah tidak membenarkan suspek dikasari semasa dalam tahanan.

Beliau berkata, pelbagai arahan telah dikeluarkan supaya suspek dilayan dengan baik dan hak mereka tidak diketepikan semasa dalam tahanan.

”Pegawai atau anggota polis yang melanggar arahan ini akan dikenakan tindakan mengikut undang-undang,” katanya. – Bernama


Video yang dimaksudkan oleh Mohd Bakri sudah lama beredar di alam Internet, cuma ramai yang tidak menyedarinya.

Sebelum saya melayarinya melalui You Tube, saya juga pernah menerima hantaran video tersebut melalui e-mel, sejurus selepas kes kematian misteri Teoh Beng Hock.

Sebelum ini, kita semua telah dikejutkan dengan peristiwa Kugan yang mati dalam tahanan polis.

Walaupun sudah ramai yang mati dengan misteri, pihak berkuasa terus menafikan anggota mereka bertindak ‘ganas dan kejam’ terhadap orang ramai yang menjadi tahanan mereka.

Kisah-kisah terbaru cerita ‘polis pukul orang’ ini mengingatkan saya kepada Pak Baha, seorang bekas mata-mata gelap yang bersama PAS selepas pencen.

Kami pernah menghadiri beberapa program dan aktiviti PAS bersama, termasuk hadir dalam proses penamaan calon pilihanraya kecil Teluk Pasu pada tahun 1989.
Kaki Pak Baha mengalami masalah kudis yang berpanjangan, sejak beliau pencen dari polis.

Beliau selalu mengeluh, dan apabila ditanya beliau berkata, inilah dosa-dosanya yang silam.

Beliau telah menceritakan kepada saya, bagaimana tugasnya sebagai polis ‘khas’ yang berpejabat di jalan Bandar Kuala Lumpur.

Setiap hari, katanya, pasti ada orang yang ditangkap dan dibawa ke pejabat khusus beliau, sebuah rumah, berhampiran Jalan Bandar.

”Apabila masuk ke pejabat, nampak saja ada orang kena tangkap, tendang dulu, kemudian baru buat kerja lain,”kata-katanya yang masih saya ingati.

”Sebab itulah mungkin kudis aku ni tak baik-baik,”keluhnya.

Berdasarkan cerita Pak Baha, amat susah untuk saya percayai bahawa polis tidak memukul orang yang ditahan.

Dan setelah melihat klip video yang dimaksudkan oleh Mohd Bakri Zinin, saya ulangi dan dengar betul-betul cara bercakap dan slanga yang digunakan.

Saya perhatikan serta pakaian putih polis trafik yang kelihatan, dan tindak tanduk keegoan karektor dalam video klip tersebut, adalah tidak sukar untuk saya menolak kenyataan ‘polis tidak pukul orang dibalai’.

Sukar bagi saya untuk tidak menolak kenyataan Bakri Zinin bahawa “Ketua Polis Negara dan Jabatan Siasatan Jenayah tidak membenarkan suspek dikasari semasa dalam tahanan” adalah hanya sejarah kerana seorang Ketua Polis Negara pernah memukul seorang tahanan dalam kawalannya pada tahun pada tahun 1998 !

Anak Rantau

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.