Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

29 Jul 2009

Royalti minyak; Kelantan mungkin guna mahkamah antarabangsa




ImageMenteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata isu tuntutan royalti minyak oleh Kelantan mungkin dibawa ke mahkamah antarabangsa sekiranya rundingan secara "persaudaraan" dengan kerajaan pusat gagal mencapai kata sepakat.

Royalti minyak dari kawasan yang terletak di perairan Kelantan perlu diberi kepada kerajaan negeri dan bukannya diambil oleh kerajaan pusat sebagaimana yang berlaku sekarang," katanya ketika mengulas tuntutan RM1 bilion hasil royalti minyak itu.

Isu itu timbul semasa kempen pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Kelantan kawasan Manik Urai baru-baru ini apabila Timbalan Pesuruhjaya III Pas Kelantan, Datuk Husam Musa, menyuarakan hasrat untuk menuntut royalti minyak daripada kerajaan pusat sebanyak RM1 bilion.

Nik Aziz berkata tidak ada sebab kerajaan pusat tidak memberikan royalti minyak itu kepada kerajaan negeri kerana kedudukan pelantar minyak jelas terletak di kawasan perairan Kelantan.

"Dari segi georgrafinya, dari segi faktanya, kalau Kelantan tiada hak, maka minyak dari pantai Kelantan hak siapa, Terengganu atau Thailand. Kalau tidak hak Terengganu, Thailand akan kata hak dia, ini bahaya kepada politik (negara)," katanya.

Nik Aziz berkata beliau berharap rundingan dengan kerajaan pusat akan diteruskan sehingga matlamat untuk mendapatkan royalti minyak tercapai.

"Kita berunding, kalau boleh secara mudah atau cara persaudaraan. Kalau tidak boleh berunding (kita) akan bawa ke mahkamah. Kalau tidak mahkamah di sini, ke mahkamah antarabangsa," katanya. Bernama

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.