Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

26 Apr 2009

'PM 1Malaysia' minum dengan tangan Kiri


NAJIB ditemani Raja Nong Chik (kiri) dan Saravanan mencuba air jus durian belanda dengan tangan kiri ketika melawat gerai jualan ketika lawatan mengejutnya di Jalan Masjid India, semalam.- Foto Bernama

Larangan Makan dengan Tangan Kiri

Diriwayatkan dari Jabir bin Abdillah r.a. dari Rasulullah saw. bahwa beliau bersabda, "Janganlah kalian makan dengan tangan kiri, karena syaitan makan dengan tangan kiri," (HR Muslim [2019]).
Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, "Janganlah sekali-sekali salah seorang dari kamu makan dengan tangan kirinya dan jangan pula minum dengan tangan kiri. Karena syaitanlah yang makan dan minum dengan tangan kiri," (HR Muslim [2020]).
Diriwayatkan dari Salamah bin al-Akhwa' bahwa ada seorang laki-laki makan dengan tangan kirinya di hadapan Rasulullah saw. Rasul berkata kepadanya, "Makanlah dengan tangan kananmu!" Ia menjawab, "Aku tidak bisa!" Nabi terheran sambil berseru, "Tidak bisa?!" Dan tidak ada yang menghalanginya kecuali kesombongan. Perawi berkata, "Kontan saja laki-laki itu kemudian tidak mampu mengangkat tangannya ke mulutnya," (HR Muslim [2021]).
Kandungan Bab:

Haram hukumnya makan dengan tangan kiri. Karena hal itu adalah kebiasaan syaitan. Maka kita harus menyelisihinya dan tidak menirunya.
Ancaman dosa ini berlaku atas orang yang tidak punya udzur, seperti sakit atau terluka. Akan tetapi bila ada udzur maka tidak ada dosa atasnya. Hal ini secara jelas ditegaskan dalam hadits yang terkahir dalam bab terdahulu, wallahua'lam.
Sumber: Diadaptasi dari Syaikh Salim bin 'Ied al-Hilali, Al-Manaahisy Syar'iyyah fii Shahiihis Sunnah an-Nabawiyyah, atau Ensiklopedi Larangan menurut Al-Qur'an dan As-Sunnah, terj. Abu Ihsan al-Atsari (Pustaka Imam Syafi'i, 2006), hlm. 3/99-100.

3 ulasan:

mohd berkata...

...Dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengah yang lain, dan janganlah pula kamu panggil memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk...'
(Surah al-Hujurat : 11)

alibaba berkata...

adakah ayat ini sesuai dlm situasi kes ini? adakah betul fiqh annas, fiqh alwaqi' dan fiqh attanzil..dalam kes ini keabainnya pada seorang pemerintah yang dijadikan tauladan.Gambarnya dipapar dengan bangganya sebagai seorang pemimpin..dia telah menunjukkan tauladan yang tidak baik..mungkin jahil agama atau dah biasa dgn adat yang tidak baik..lagi pun artikel itu membawa nas-nas hadith..bukan labelan dari penulisnya..ilmu itu cahaya.

mohd berkata...

asal tajuk posting ini ialah "najis-minum-dengan-tangan-kiri"..(tak caya tgk pada url posting ni masih lagi ada tajuk asal)..

tu sebab saya tegur..kemudian tuan blog ini dah tukar..tuan empunya blog ini secara tak langsung dah berdosa pada najib sbb tak pasal2 label dia najis..sendiri mau ingat la nk minta maaf pada dia..sbb anda berdosa pada dia..ingat ni

Dosa dengan Allah, insyAllah boleh terampun dengan bertaubat kepada-Nya.. sesungguhnya Allah Maha Pemberi taubat..

Tetapi dosa dengan manusia amatlah berat sekiranya tiada keampunan dari orang itu.. manusia kadangkala tidak mahu memaafkan kesalahan atas ke-egoannya sendiri dan apatah lagi sekiranya orang yang kita berdosa kepadanya telah meninggal dunia..

Renung-renungkanlah.. buangkanlah perasaan benci dan maafkanlah pada manusia yg berbuat salah pada kita setiap hari dan mohonlah kemaafkan sekiranya melakukan salah..


harap maklum..walaopon nak benci sgt pada seseorang pa

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.