Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

29 Dis 2009

Silakan Saman RM100 juta - Dr Mohd. Asri

Bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini 'mempersilakan' Penolong Pengarah Institut Latihan Islam Malaysia (Ilim), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zamihan Mat Zin, mengemukakan notis saman balas RM100 juta terhadapnya.

"Persilakan saman.... tapi sebelum itu eloklah pastikan sumber yang didengar itu sahih dan quote secara betul. Selepas itu, biar mahkamah tentukan," katanya

Tambah Dr. Mohd. Asri: "Itu cerita lekeh daripada seorang yang tidak ada agenda dalam negara tapi memunculkan diri dengan dakwaan palsu kononnya sijil saya palsu."

Bagi pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM) itu, rakyat sendiri boleh menilai siapa Zamihan.

"Sebenarnya saya tidak ada masa nak fikirkan orang seperti beliau. Saya serahkan perkara ini kepada peguam saya," kata beliau.

Menurut laporan akhbar berkenaan hari ini, Zamihan mengambil tindakan saman balas ekoran beliau menerima notis saman RM10 juta daripada bekas Mufti Perlis itu baru-baru ini.

Zamihan sebelum ini dikatakan menerima notis saman daripada Dr Mohd. Asri melalui firma Mohamed Abdullah & Co yang memberikannya tempoh 48 jam untuk menjawab balik notis berkenaan.

Saman yang dikemukakan itu berikutan kenyataan Zamihan dalam sebuah akhbar arus perdana bulan lalu yang bertajuk Jakim: Asri Palsukan Kelulusan Syariah.

Melalui notis saman dikemukakan itu, Zamihan dituntut supaya menarik balik tuduhan terhadap Dr Mohd. Asri dan memohon maaf atas kenyataan dalam laporan akhbar terbabit, yang mengaitkan beliau dengan pemalsuan kelayakan di bidang syariah dari Universiti Jordan dan banyak menggunakan metodologi fahaman Wahabi.

Disebabkan laporan berkenaan, Zamihan dituntut ganti rugi, termasuk ganti rugi teladan dan khas yang berjumlah RM10 juta.

Ekoran itu Zamihan mendakwa tidak pernah mengeluarkan kenyataan pemalsuan ijazah seperti disiarkan akhbar terbabit, sebaliknya ia akibat salah faham penulis berkenaan.

Berikutan itu pegawai kanan ILIM itu turut dipanggil pihak atasan Jakim untuk memberikan penjelasan dan menasihatkannya supaya menarik balik kenyataan terbabit.

Namun Zamihan menjelaskan ia adalah kenyataan peribadi dan bukannya mewakili jabatan.

Untuk rekod, Zamihan pernah disaman oleh pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Azwira Abdul Aziz kerana membuat dakwaan berunsur fitnah dan kes itu masih dalam perbicaraan.

Berhubung saman balas terhadap Dr Mohd. Asri, Zamihan menuntut bekas Mufti Perlis itu memberi penjelasan kenapa beliau didakwa berfahaman Syiah serta mengkafirkan ulama Arab Saudi dan penduduk Makkah sebelum ini.

“Saman balas itu dibuat pada bulan ini juga dan saya bagi tempoh untuk beliau jawab dalam masa tujuh hari, tapi selepas habis tempoh dia tidak jawab,” Zamihan, dipetik sebagai berkata.

Berikutan itu, beliau kini dalam pertimbangan untuk mengambil tindakan susulan memfailkan kes terbabit di Mahkamah Tinggi Shah Alam dalam beberapa hari lagi.

Kes ini akan difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam beberapa hari lagi,” katanya, yang melantik firma guaman Abdul Kadir & Co untuk mewakilinya.

Zamihan mendakwa, kes saman menyaman ini berlarutan rentetan daripada kisah lama sejak 2001 iaitu selepas penerbitan dua buku tulisannya bertajuk Salafi Satu Penilaian dan Menjawab Kritikan Fahaman Wahabi di Malaysia. Mstar Online

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.