Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

15 Mei 2009

SILAP MATA POLITIK NAJIB DAPAT DIBACA LAGI

Najib main politik lagi. Kali ini beliau meletakkan dua sasaran untuk menepis serangan politik yang ditujukan kepadanya. Yang pertama, Najib cuba mengalihkan tekanan yang dihadapinya dengan menyatakan beliau dan Barisan Nasional yang dipimpinnya tidak ada halangan untuk berbincang dengan Pakatan Rakyat berhubung cara terbaik menyelesaikan kemelut politik Perak.

Kedua, Najib bertindak lebih berani lagi. Penyelesaian mutlak krisis politik Perak terletak di tangan Sultan Perak katanya. Beliau menegaskan hanya Sultan yang mempunyai kuasa untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri itu dan melorongkan laluan supaya pilihanraya negeri diadakan.

Dalam langkah pertama, Najib mahu mengalihkan perhatian rakyat dan dunia bahawa beliau luhur dan ikhlas menangani krisis politik Perak. Beliau berjiwa besar dan sedia berbincang dengan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat.

Tujuan beliau berbuat demikian adalah jelas. Najib mahu rakyat tahu bahawa beliau tidak gentar menghadapi cabaran Pakatan Rakyat. Malah sebaliknya Najib mahu memberi isyarat bahawa jika kemelut politik Perak tidak boleh diselesaikan dengan baik dan sopan itu adalah kerana Pakatan Rakyat “tidak mahu atau keberatan” untuk meleraikannya secara bertamadun dan ikhlas.

Langkah politik ini dangkal. Beliau berharap Pakatan Rakyat menolak pelawaan yang bersalut syarat yang tidak munasabah itu,. Najib berkata, perbincangan boleh diadakan dengan Pakatan Rakyat jika pihak lawannya itu bersetuju untuk saling hormat menghormati dan akur kepada undang-undang dan sempadannya.

Amat jelas itu pelawaan Najib tidak ikhlas. Jika ingin berbincang, tidak perlu memberi syarat pihak saingan harus bersopan dan bertamadun. Ini kerana memang satu hakikat dan menjadi lumrah bahawa perbincangan hanya akan berlaku apabila adalah kesediaan untuk bersikap terbuka dan bersantun.

Apa sebenarnya yang cuba dilakukan Najib ialah mencabar Pakatan Rakyat. Dalam perkataan lain Najib mengatakan bahawa pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat memang tidak bertamadun dan bersopan santun serta tidak menghormati undang-undang. Bagaimanapun jika kalian ingin duduk semeja dan berbincang dengan Barisan Nasional kalian perlu bertamadun dan hormati undang-undang!

Ini bukan pelawaan tapi herdikan politik! Pada permukaannya, Najib dengan digilap oleh media arus perdananya cuba menonjolkan imej seorang negarawan yang lebih mementingkan kesejahteraan rakyat. Bagaimanapun syarat yang diberikannya sebenarnya mendedahkan kesumat yang bersarang di hatinya.

Najib berharap dengan kenyataan itu, Pakatan Rakyat akan segera menolak usulnya kerana marah dengan sindiran Najib bahawa mereka kurang bertamadun. Sifir politik Najib terlalu mudah untuk menjadi umpan agar rakyat marah dan “meluat” terhadap keengganan Pakatan Rakyat bekerjasama menyelesaikan isu politik Perak.

Selepas perbincangan segera di kalangan pimpinan Pakatan Rakyat, Anwar Ibrahim yang memang sudah maklum tahap pemikiran politik Najib, menyambut pelawaan Najib itu dengan meminta Perdana Menteri selama 41 hari itu menentukan bila dan di mana mesyuarat keamanan itu hendak diadakan.

Bagi Anwar membaca Najib tidak sukar. Oleh kerana keterbatasan pengalamannya memimpin, Najib yang selama ini “diampu dan dibelai” kerjaya politiknya oleh individu yang banyak terhutang budi kepada Allahyarham bapanya dan juga “pembodek” profesional, akan pasti mengambil langkah cetek seperti ini. Sekarang Najib perlu nyatakan bila dan di mana. Persoalannya sanggupkah beliau menghadapi kelibat Anwar, Lim Kit Siang, Hadi Awang dan barisan pemimpin muda berkaliber besar dalam saf Pakatan Rakyat?

Jika kilasan politik Pakatan Rakyat tidak cukup menjerat nafas politik Najib, strategi keduanya untuk mengalihkan tanggungjawab menentukan penyelesaian berkekalan krisis politik Perak ke bahu Sultan, nampaknya lebih menjerut imej dan juga nilai kepemimpinan Najib.

Dalam hal ini semua pemerhati politik faham hanya Sultan berkuasa membubarkan Dewan Undangan Negeri. Jadi jika atas perkiraan apa jua, Sultan tidak mahu berbuat demikian, itu bukan salah Najib dan Barisan Nasional. Lantas, strategi Najib seterusnya ialah meyakinkan Sultan agar tidak usah bubar dewan!

Apakah Najib berfikir rakyat tidak ingat bagaimana Sultan boleh bersetuju melantik Zambry Kader sebagai Menteri Besar dan pada masa yang sama mengenepikan hakikat bahawa Menteri Besar yang sedia ada, Nizar Jamaladdin belum dan tidak meletak jawatan, selepas diberi “nasihat” oleh Najib?

Congakan Najib ialah jika Dewan tidak dibubarkan ia adalah kerana Sultan. Biarlah rakyat marah pada Sultan asalkan kemarahan itu tidak disasarkan kepada dirinya dan Barisan Nasional.

Apa yang Najib tidak sedar kesilapan yang dilakukannya ialah, dengan mengatakan hanya Sultan yang berkuasa membubarkan Dewan, beliau sebenarnya sudah mengaku bahawa penyelesaian krisis Perak ialah dengan membubarkan Dewan Undangan Negeri. Cuma dalam premis pemikiran politiknya ialah, biarlah rakyat salahkan Sultan kerana tidak mahu menyelesaikan krisis ini. Yang tidak mahu bubar Dewan Undangan Negeri bukan beliau dan Barisan Nasional. Maka, Najib berharap tidak timbullah persoalan beliau takut memimpin Barisan Nasional menghadapi pilihanraya negeri Perak walaupun mentor politiknya, Dr Mahathir Mohamad ada menyatakan bahawa Barisan Nasional akan kalah dalam pilihanraya negeri!

Jika Najib jujur dan yakin beliau tidak gentar dengan Pakatan Rakyat, beliau harus membuat kenyataan terbuka untuk menyokong usul dan sembah Nizar (yang memang sudah rasmi diiktiraf oleh Mahkamah Tinggi sebagai Menteri Besar yang sah) kepada Sultan supaya membubarkan Dewan.

Demi kebaikan kerjaya politiknya, Najib tidak perlu berselindung di sebalik singgahsana Sultan untuk mengalih pandangan rakyat kepada isu sebenar. Najib tidak harus menunggu hingga rakyat bangkit mencari siapa petualang yang menyorok di istana untuk mengkucar-kacirkan kehidupan mereka di Perak Darul Ridzuan. Apabila itu berlaku tidak ada manisnya berpolitik. -- TVA

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.