Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

26 Sep 2009

Jerteh Souq RM70 juta Terbengkalai


- Tidak Pernah Ada Jerteh Souq?
Jerteh, BESUT – Catatan dari informasi laman web menunjukkan tidak pernah ada secara rasminya apa yang digembar-gemburkan sebagai Jerteh Souq, sebagaimana di paparkan papan tanda mega projek tersebut yang sudah semakin usang disini.

Sekiranya diteliti, tender yang dikeluarkan oleh Majlis Daerah Besut (MDB) pada bulan Jun tahun 2006 adalah Membina & Menyiapkan Bangunan Perniagaan & Kemudahan Di Medan Selera, Jerteh (MDB.01/05/06).

Dengan makna lain, Jerteh Souq adalah nama ‘politik’ yang digunakan untuk propaganda dan supaya ia dilihat lebih hebat oleh bekas Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Idris Jusoh.

Apa pun, amat malang kepada rakyat Terengganu, khususnya pengundi Jerteh yang sekali lagi telah memilih Idris sebagai wakil rakyat DUN tersebut.

Tinjauan Buletinonline ke bandar Jerteh baru-baru ini mendapati projek mega tersebut sedikit pun tidak mengalami apa-apa perubahan sejak tinjauan dibuat pada Februari tahun lalu (2008).

Ketika lalu untuk masuk ke tapak pembinaan ’Jerteh Souq’, wartawan Buletinonline sempat berbual kepada seorang peniaga kecil-kecilan yang menjaja ’petai’ berhampiran pintu zink disitu.

Apabila ditanya, bila ’Jerteh Souq’ itu akan siap, beliau menjawab ringkas, ”tunggu Haji Deris naik semula (jadi MB)”.

Tanpa meneruskan pertanyaan, beliau sendiri berkata, ”nak siap guano, pitih abih doh!”. ”Tu semo kerjo puok-puok dio lah,”katanya lagi.

Buletinonline difahamkan, walaupun kerja-kerja yang telah dilaksanakan bagi pembinaan tersebut agak minima, namun tuntutan yang dibuat keatas kerja yang telah dilaksanakn melebihi dari sepatutnya.

Oleh yang demikian, kerja-kerja pembinaan 'Jerteh Souq' tersebut kini terbengkalai.

Menurut Timbalan Yang DiPertua PAS Besut Haji Hassan Salleh, Projek 'Jerteh Souq' adalah sebenarnya tapak Pasar Jertih yang sebelum ini memberikan ruang niaga kepada peniaga kecil.

Katanya, sebelum dimusnahkan oleh kerajaan dibawah pimpinan Idris, beberapa bangunan di pasar tersebut baru sahaja siap dibina oleh Kerajaan PAS Terengganu.

"Ia telah dipecahkan dan diubahsuai semula, untuk menjadikan ia sebuah pojek baru bagi diagih-agihkan kepada ‘kroni’.

”Ini adalah antara pembangunan yang membazir yang sedang berlaku di Jertih,"ujarnya

Katanya, pengubahsuaian pasar Jertih juga menyusahkan para peniaga kecil yang terdiri dari orang-orang Melayu, dimana, gerai-gerai yang menjual goreng pisang serta air batu turut ‘dirombak’ mengakibatkan mereka kehilangan mata pencarian.

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.