Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

18 Nov 2009

Ranking Rasuah Malaysia meningkat


Perdana Menteri, Najib Razak sekali lagi gagal dalam memerangi rasuah di negara ini apabila Malaysia menduduki tangga ke 56 daripada 180 negara dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) 2009.

Malaysia mencatatkan penurunan dalam indeks persepsi rasuah pada tahun ini dengan hanya memperoleh 4.5 mata berbanding 5.1 mata pada 2008.

Kemerosotan berkenaan jelas menunjukkan kegagalan negara memerangi rasuah walapun pelbagai janji dibuat pihak berkuasa untuk menanganinya.

Laporan ini dikeluarkan Transparency International Malaysia(TIM) dalam satu sidang media selepas Majlis Pelancaran Indeks Persepsi Rasuah(CPI)2009 di Kelab Golf DiRaja Selangor,petang tadi.

Menurut Presiden TIM, Paul Low,banyak faktor yang menyumbang kepada berlakunya kemerosotan negara memerangi rasuah.

Namun,beliau menekankan pencegahan amalan rasuah haruslah bermula dari pemimpin dengan nilai intergriti yang tinggi untuk membanterasnya.

“If you have leaders that doesn’t show the good example,you doesn’t expect the young to follow good example too because they just follow what the leaders does",katanya.

Tambahnya lagi,“For Malaysia is not just an issue of having democratic society or the election. We have ,So election but you hear so much about the crossover and who been involved what, who have been paid what right, so its not about democracy. Its about political will”.

Dalam laporan berkenaan, New Zealand berada di kedudukan pertama negara yang kurang kegiatan rasuah dengan catatan tertinggi 9.4 mata ,manakala Somalia berada di kedudukan terakhir kerana mencatatkan amalan rasuah tertinggi dengan catatan CPI 1.1 mata.

Perbandingan antara negara Asean menunjukkan Malaysia berada di tempat ketiga selepas Singapura dengan catatan 9.4 mata dan Brunei dengan CPI 5.5 mata, manakala Indonesia di tempat keempat.

Walaubagaimanapun,Indonesia mencatatkan kenaikan,apabila mencatatkan CPI 2.8 berbanding 2.6 tahun lalu. -TVS

1 ulasan:

Unknown berkata...

Dengan menggunakan media perdana, pemimpin Malaysia bolehlah menghebohkan rasuah seperti sudah berkurang. Malangnya badan seperti TIM itu tidak pernah membuat temuramah dengan PM dan menteri-menteri lain dalam menentukan tahap rasuah di Malaysia seperti yang dilakukan oleh wartawan media perdana.

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.