Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

8 Feb 2009

Kenapa Hee Yit Foong Tinggalkan DAP? ~ Malaysiakini


MUNGKIN kalangan kita sudah mengetahui sebab-sebab kenapa tiga Adun jantan Jamaluddin Radzi dan Othman Jailu memberi sokongan kepada BN dan Nasaruddin Hashim yang menyertai PKR hanya 10 hari sebelas malam kembali semula ke jelumun asalnya, Umno.

Membaca latar belakang dan sejarah mereka bertiga itu tidak menghairankan. Para tukang tilik juga dapat mengagak apa yang berlaku ke atas diri mereka hanya dengan sekilas menengok muka mereka.



Tetapi apa pula sebab musabab maka Adun betina (maaf wanita), Hee Yit Foon (foto) juga boleh bertindak meninggalkan partinya, DAP dan menyertai BN secara tektikal dengan mengumumkan diri sebagai bebas.

Selalunya ahli-ahli DAP dikenali sebagai parti yang berdisiplin dan berprinsip. Jangan sekali kita mendengar ada ahli DAP keluar parti apa lagi kalau keluar untuk memusnahkan kerajaan mereka atau pun kerana mengharapkan sedikit sisa untuk hidup. Sudah ada wakil rakyat DAP yang meninggalkan parti tetapi mereka tidak menyertai komponen kerajaan memberi sokongan sehingga membolehkan Umno tubuh kerajaan.

Hu Spang, Lim Lyam They adalah contoh klasiknya. Tetapi perbuatan mereka tidak sampai memusnahkan kerajaan yang sedang dilayar partinya, ataupun sampai merosakkan imej parti mereka. Mereka keluar secara terhormat dan penuh tanggungjawab.

Petang tadi saya bersembang dengan seorang rakan di rumah seorang bergelar Datuk yang mengetahui sedikit sebanyak latar belakang Adun betina berkenaan. Menurut rakan itu ianya soalnya kecil saja iaitu soal peribadi yang gagal ditangani oleh DAP Perak.

Ia dikatakan bermula apabila Adun bertina itu kecewa kerana tidak dilantik menjadi Exco. Beliau mendakwa sepatutnya beliau dilantik menjadi Exco kerana dia sudah 22 tahun menjadi ahli parti berkenaan. Beliau hanya dilantik menjadi timbalan speaker saja.

Menurut kawan itu jawatan timbalan speaker tidak memuaskan hatinya.

Rasa kecewa itu menjadi-jadi lagi apabila kerajaan Pakatan mengagihkan kereta Camry baru kepada para Exco tetapi beliau hanya diberikan Proton Perdana yang sering rosak cermin saja. Pengagihan itu beliau rasakan tidak adil dan menyebabkan marahnya semakin menjadi.

Selain daripada itu hubungan kurang baik Adun betina itu dengan salah seorang pemimpin DAP Perak juga menyebabkan kenapa Adun betina itu bertindak meninggalkan parti. Kemungkinan disebabkan masalah ini mudah bagi para broker untuk memujuk Adun betina ini meninggalkan DAP dan menjadi ahli bebas yang menyokong BN.

Mungkin apa yang beliau harapkan itu berjaya diperolehi, iaitu menjadi Exco dan mendapat kemudahan kereta Camry. Kalaulah itu yang menjadi matlamat hidup Adun betina ini maka wajarlah kalau dia meninggalkan DAP dan menunjukkan betapa naifnya perjuangan politik beliau. Bukan saja beliau sesiapa saja Adun yang meletakkan benda sebagai matlamat wajar meninggalkan parti kerana ia tidak akan menyusahkan rakyat.

http://msomelayu.blogspot.com/

8 ulasan:

Quantum Metal Consultant berkata...

Apapun alasan, peribadi atau kepartian jelas menunjukkan DAP juga akan berkrisis dalaman ketika kuasa mula berada dalam tangan.

Jackie Lee berkata...

Kita ini jangan terlalu sangat mengatakan orang itu tidak baik. Kita hendaklah mempercayai bahawa setiap keputusan atau perkara yang berlaku ada sebab-sebabnya.

Bukan betina tetapi YB. Hee telah memainkan peranannya sebagai YB untuk penggal yang kedua dan beliau lebih berpengalaman dalam mengetahui masalah rakyat.

Keangkuhan setengah pihak didalam parti DAP yang terlalu gilakan kuasa telah menyebabkan kejadian sedemikian. Mereka langsung tidak menghargai sumbangan yang diberikan oleh YB Hee.

Cuba saudara tanya pada diri sendiri ? Sudah sebegitu lama anda memberi perkhidmatan tetapi akhirnya diketepikan..... apakah perasaan saudara ? Adakah ini adil atau anda melihatnya sebagai seorang BETINA ?

kekwa66 berkata...

Orang tamak selalu rugi! Ukur lah baju di badan sendiri, apa kelayakan dia? entah2 spm pun tarak!! Lama dalam parti tak bermakna orang tu boleh pakai !! Kalau keperibadian dan moral orang tu dipertikai, lama duk dalam parti pun tak guna!

Hang Kebun berkata...

Aku bukan penyokong BN dan juga bukan penyokong PR tetapi aku terpaksa bersuara untuk meluahkan kekecewaan aku terhadap tindak tanduk orang yamg tidak dapat menerima kenyataan kalah.

Bagi aku, sebenar2nya jalan yang terbaik untuk meleraikan kekusutan dalam politik Perak adalah dengan membubarkan DUN serta menjalankan pilihanraya yang merupakan kaedah terbaik mencari jalan keluar kepada kekusutan tersebut.

Namun, melihatkan 'track record' MB Nizar, aku amat berpuas hati dengan keputusan DYMM Sultan Perak tersebut demi menyelamatkan hak2 Melayu Perak yang terhakis akibat ketaksuban atau rasa takut MB Nizar terhadap orang2 Cina.

Yang aku pelik dengan kamu semua kenapa terlalu bising? Sedangkan engkau semua boleh menghalalkan cara ketika DSAI sibuk memancing dan mencanang kononnya satu Sabah nak melompat ke PR bagi membentuk kerajaan persekutuan yang baru.

Kenapa engkau semua tak bising? Demokratikkah cara DSAI itu? Kenapa pula ketika pihak BN mengambil kesempatan atas situasi yang engkau semua sendiri ciptakan, engkau semua tak dapat menerima kenyataan? Kenapa dituduh pula tak demokratik? Sehinggakan sanggup mencaci Sultan dek kerana kecewa dengan keputusan Sultan?

Kalau engkau semua tak tahu, biar aku jelaskan apa yang bermain di minda Sultan sehinggakan Baginda tak sanggup perkenankan DUN dibubarkan. Namun, jauh disudut hati aku, engkau semua sedia maklum dengan sebab musabab keputusan Sultan cuma, engkau semua tak mahu terima hakikat demi 'survival' politik engkau semua yang pengecut.

MB Nizar (pada hakikatnya aku hormat beliau kerana taraf pendidikan yang tinggi dan berkaliber) telah hilang kepercayaan Sultan (dan aku juga) kerana sanggup menggadaikan tanah orang Melayu semata2 ingin memuaskan hati orang2 Cina.

Perkara ini adalah satu pengkhianatan terhadap orang Melayu khususnya dan Sultan amnya. Peristiwa tersebut benar2 mencalar hati Sultan (dan aku juga) dan sebagai penaung bangsa Melayu, sudah menjadi kewajipan Sultan menentangnya.

Perlu diingat bahawa MB Nizar dapat menjadi MB kerana Undang2 Tubuh Negeri yang memihak kepadanya serta diperkenankan oleh Sultan. Jika dek bukan kerana Sultan dan Undang2, jangan mimpilah dia untuk menjadi MB. Rasalah enkau semua rakyat Melayu jika Perak ditadbir oleh Cina cauvinisme (bagi aku Cina Perak ramai yang berketurunan Komunis Pencen).

Ingatlah, matlamat takkan menghalalkan cara!

iamataxpayer berkata...

Kepada Jackie

Anda jangan bodoh percaya isu bahawa si peempuan keji ini "ditepikan"!

Party bagi peluang tanding, bagi kerusi Timbalan Speaker, dia tak suka kerana NAK SANGAT kerusi exco.

Boleh tak satu parti dapat bagi SEMUA orang kerusi EXCO?

Saya bukan nak hina orang yang tidak ada professional degree, tapi kalau betul betul nak kerja untuk rakyat dan ada banyak pilihan, maka kena banding semua facta, termasuk taraf professional.

Nak banding taraf professional, pempuan keji tu pun takder apa, bukan lawyer, bukan professional engineer, tiada professional service before, makan, dah CUKUP BAIK BAGI TIMBALAN SPEAKER!


Nak kata sumbangan, semua orang yang lawan kerajaan rasuah Barang Naik tu ada SUMBANGAN. Rakyat yang undi sumbangan lagi besar, jadi siapa yang putuskan siapa punya sumbangan terbesar?

Dia ingat ni syarikat persendirian berhad ker? tak suka, tukar syarikat? Engkau ini tertipu sudah!


Kalau alasan si pempuan keji tu betul, maka, semua ADUN boleh cakap, dah banyak sumbangan, tak puas hati setakan ADUN biasa, nak jawatan tinggi, maka, jadi katak!?

Guna OTAK, pikir baik baik belum cakap.

red rooster berkata...

Saya bersetuju dengan pandangan Hang Kebun. Berdasarkan 'track record' Nizar semasa jadi MB selama 11 bulan, ada kemungkinan Melayu di Perak cuma dapat menyanyikan lagu Warisan sahaja dalam sedikit masa lagi jika beliau terus jadi MB. Ada kemungkinan Sultan pun nampak perkara yg sama.
Maaf jika pendapat ini mengguris hati tuan.

Bourne berkata...

1. setakat pandai menghina orang takkan menjadikan kita pandai berpolitik kecuali lah kalau ketua kita kaki mengutuk dan menghina orang sampai sanggup menjual maruah sendiri.

2. setakat kita yang dudk mendengar kemudian nak komen macam tahu sangat dengan fakta yang salah tak boleh menampakkan kita tu pandai jugak.

3. takat guna nama iamtaxpayer tapi takat bayar 600rm setahun tak payah nak bangga sangat lah.

4. bukan salah sangat bagi tanah tapi agak agak lah 99 tahun cukup lah ni sampai 999 tahun apa hal nya. orang melayu, cina dan india negeri lain pun dapat 99 tahun je. nampak sangat tak tau buat kerja nak pakai British Land Code Act buat apa lagi kata dah tak dijajah.

kat britain je ada lease 999 tahun tu ....... nak sama macam freehold pulak. kerajaan BN dari dulu dah tak amalkan bagi status freehold camni. semua 99 tahun je.....

5. nizar dulu kalau tak pasal dik sultan mau mb melayu pun tak jadi mb gak. nge ngong yang jadi tau ka?

6. perlantikan nizar kena boikot dengan dap tak cakap lak.

7. hari hari nizar kena perbodoh macam lembu gila tak cakap pun.

8. nak buat press statement kena ada dap dulu 2 kepala tak cakap pun. mb apa macam tu. komponen ke? kempunan ke?

sudah sudah lah..... melayu pkr tak lama lagi anwar akan berkompromi dengan umno pasal nak selamatkan diri dari penjara lagi baik lah kita fokus ke ekonomi sendiri dan jatidiri.

ingatlah selama ini kita hidup atas ihsan dan subsidi kerajaan yang kita tohmah, cerca, hina padahal yang kita marah cuma pada sesetengah orang umno saja.

marilah kita kembali aktif dan gulingkan orag yang tertentu yang kita tahu serta sahih kepincangan nya.

sapa ada tanah bendang kat perak nak develop balik secara usahasama email kat teman.

kita meniaga lagi bagus.

Tanpa Nama berkata...

aku setuju sangat dengan hang kebun. aku pun bukan penyokong mana2 parti. masing2 ada kelemahan. aku tak pro PAS atau pro UMNO. tapi aku pro-MELAYU! siapa yang menentang Sultan tempohari? DAP cakap je suruh buat demonstrasi, siapa yang kuli batak? orang melayu jugak yang baring2 atas jalan raya halang sultan yang lantik org melayu sebagai MB sbb nak tolong orang melayu.

Ingat, tanah melayu pada asasnya milik orang melayu. kita mesti sama2 pastikan tanah kita kembali kepada anak2 kita. Tapi MB BODOH tu bagi pulak kat cina laknat sbb nak jaga hati cina. kita mesti bangkit tentang orang cina perompak yg sentiasa merompak kekayaan bumi kita. aku puji BN, walau banyak kelemahan, UMNO tetap jadi ketua dan Islam agama rasmi. PR pulak takde ketua, kenapa DAP bagi Anwar jadi ketua? anda semua jgan jadi bodoh. bila anwar jd PM, siapa timbalan? berapa lama anwar akan jadi PM? pastu? mesti cina mintak jadi PM. jadi diorang guna tamak anwar sebagai umpan. aku nampak melayu banyak angkat bendera DAP masa PRU13 lalu. apa dah jadi?

aku seru semua melayu mesti sedar dan bangkit. jgn berdasar pada parti, tapi berdasarkan kesetiaan pada raja kita. kalau cina DAP cuba tentang Sultan dan ketuanan melayu, kita mesti angkat pisau, atau apa2 saja senjata walau seketul batu sekalipun untuk pertahankan Islam sebagaimana Palestin mempertahankan tanahair dan Islam. ALLAHUAKHBAR! BERSATU MELAYU!

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.