Ruang Iklan Untuk Disewa (RM50 sahaja Sebulan) Sila Email dppkbesut@gmail.com untuk tempahan.

TV ONLINE

9 Okt 2008

Majlis Ulama’ Umno ditubuhkan? ~ Malaysiakini

SATU

Bakal bekas Mufti Perlis menyarankan supaya Umno menubuhkan Majlis Ulama’ Umno. Cadangannya tidak kosong tetapi disertai justifikasi dan cadangan keanggotaannya. Justifikasinya, Umno masih berkuasa tetapi berpenyakit. Penubuhan majlis itu diharap dapat menunda parti itu kembali ke jalan betul dan menyelamatkan mereka yang berada di dalamnya. Keanggotaanya pula hendaklah terdiri daripada ulama’ yang jujur, amanah dan progresif yang mampu mengikat Umno dengan prinsip Islam secara syumul. Mereka juga hendaklah takut hanya kepada Allah dan bukan ulama’ fulus. Baginya, ulama’ yang pernah ada di dalam Umno sebelum ini banyak merosakkan Umno.

Adakah majlis ini sesuai ditubuhkan di dalam Umno? Siapakah ulama’ yang dikatakan ikhlas ingin berada di dalam Umno? Adakah majlis ini jika ditubuhkan dihormati oleh Umno? Soalan tersebut mudah dijawab.

Perkara lain yang perlu diteliti daripada cadangan ini ialah, ini merupakan pengiktirafan kepada peranan ulama’ di dalam masyarakat. Bakal bekas mufti itu tidak mencadangkan Majlis Jurutera Umno, Majlis Doktor Umno, Majlis Peguam Umno, Majlis Arkitek Umno atau Majlis Juruukur Umno atau.., tetapi Majlis Ulama’ Umno. Maksudnya kewujudan begitu banyak engineer, lawyer, surveyor, architec, doctor tidak menjadikan Umno parti bermoral, parti yang berjalan lurus, parti berjurus atau parti bertanggungjawab. Ulama’ juga yang diharapkan untuk membetulkan Umno.

Parti yang tidak memartabatkan ulama’ disaran supaya memartabatkan ulama’. Ulama’ disaran menjadi pembersih kepada kekotoran kumpulan sekular itu. Ulama’ dipinta tampil menunda kembali kapal Umno yang terpesong itu ke jalan betul. Adakah profesional yang berlambak, teknokrat yang berkarung, korporat yang bertimbun tidak mampu membetul, menyelamat atau membaiki Umno, mengapa ulama’?.

Ulama’ tidak bertempat di dalam Umno dan orang yang tidak bertempat inilah diminta membaiki Umno. Umno rosak kerana tidak memberi tempat kepada ulama’, maka untuk jadi baik Umno perlu memberi tempat kepada ulama’. Samada Umno sesuai untuk ulama’ atau tidak, itu soal lain. Tetapi Umno diminta memberi tempat kepada ulama’ kalau Umno ingin jadi parti baik, elok dan bermoral. Selama Umno tidak memberi tempat kepada ulama’, Umno akan kekal busuk seperti sekarang dan akan jadi lebih busuk lagi pada masa hadapan kerana makin banyak anggotanya yang akan buruk disebabkan kencing manisnya semakin parah.

DUA

PAS dipimpin ulama’ dan ulama’ di dalam PAS diinstitusikan melalui Majlis Syura Ulama’ dan Dewan Ulama’. Kepimpinan ulama’ walau pun difahami sebagai kepimpinan institusi ulama’, tetapi ia juga tersirat makna kepimpinan individu ulama’. Ia bermaksud ulama’ mesti menjadi ketua sebagai simbol kepada pendaulatan kepimpinan ulama’.

PAS ada masalah tapi tak sama macam Umno. Walau pun ada ahli yang tidak bermoral, tetapi PAS dikenali sebagai parti bermoral. Walau pun kadang-kadang PAS dijangkiti penyakit, namun dia tidak menular. Penyakitnya lekas sembuh dan parutnya pun mudah padam. Ringkas cakap, PAS parti baik untuk orang baik.

Orang yang rasa dirinya kurang baik tidak bersedia masuk PAS. Walau pun dia tak suka Umno, dia akan cari parti lain. Baginya PAS terlalu ‘suci’ untuk orang sepertinya. PAS dara sunti yang solehah sementara dia pula jejaka yang tidak layak ‘beristerikan’ PAS. Mengapa PAS ditanggapi umum sebegini? Adakah kerana PAS ramai jurutera, ramai doktor, ramai lawyer, ramai …?

Kenapa jurutera, lawyer, doktor dan …yang ramai dalam PAS tak pilih Umno? Jawabnya, kerana Umno parti korap dan ‘kurap’. Mengapa dia korap dan ‘kurap’? Kerana ulama’ tidak ada tempat di dalamnya. Buktinya, bakal bekas mufti itu mencadangkan supaya ditubuhkan Majlis Ulama’ Umno untuk ubati ‘kurap’ yang sedang menular di tubuh Umno.

TIGA

Cadangan bakal bekas mufti itu tidak dihalakan kepada PAS. Kenapa? Kerana PAS lebih awal sedar mengenai kepentingan ulama’ didaulatkan semenjak sebelum bakal bekas mufti itu dilahirkan lagi. Dia juga tidak membuat cadangan lain kepada PAS atau Umno. Dia tidak cadangkan penubuhan Majlis Jurutera, Majlis Doktor, Majlis Peguam dalam PAS atau Umno. Mungkin baginya majlis seperti itu tidak diperlukan oleh Umno, kerana mereka yang ramai ada dalam Umno hari ini tidak mampu mengubat ‘kurapnya’.

Majlis seperti itu pula tidak dicadangkan kepada PAS kerana memang PAS tidak memerlukan majlis seperti itu. Kalau ia perlukan pun bukan untuk mengubati penyakit, tetapi untuk membantunya yang sihat itu supaya dapat berlari lebih cergas, boleh buat tekan tubi lebih banyak, boleh angkat beban yang lebih berat.

Umno pula tak dapat nak lari laju, tak boleh buat banyak tekan tubi, tak boleh angkat lebih berat sebab dia berpenyakit dan ramai jurutera yang ada di dalamnya tak mampu ubati penyakitnya. Silap haribulan bawa penyakit baru pula. Dia perlukan ulama’ untuk ubati penyakitnya itu. Inilah relevannya cadangan bakal bekas mufti itu.

EMPAT

‘Kalau’ tidak dibenarkan oleh agama. ‘Kalau’ adalah mainan syaitan. Tapi ‘kalau’ patut dikatakan untuk menyedarkan dan mengingatkan. Apa ‘kalau’nya?

‘Kalau’lah PAS tidak ada Dewan Ulama’. ‘Kalau’lah PAS tidak ada Majlis Syura Ulama’. ‘Kalau’lah Presiden PAS bukan ulama’. ‘Kalau’lah Timbalan Presiden PAS bukan ulama’. ‘Kalau’lah ulama’ PAS macam ulama’ yang ada dalam Umno. ‘Kalau’lah PAS perintah Malaysia dalam keadaan seperti itu. ‘Kalau’lah bakal bekas mufti itu jadi mufti kerajaan PAS.

Ketika itu tentu bakal bekas mufti itu akan cadangkan, PAS wajar tubuhkan Majlis Ulama’ PAS.

~ Zolkharnain Abidin

Tiada ulasan:

PEMUDABESUT @ HIMPIT10K

Berita berkaitan dalam PEMUDA BESUT

Blog Widget by LinkWithin

Hancur...Hancur..... Hancur Yahudi.....

ANTARA YANG WAJIB KITA LAKUKAN
Kita Mampu Melakukannya Insyaallah

Wahai Ummat Islam ! Marilah kita lakukan apa sahaja yang mampu kita lakukan demi saudara seagama dan seaqidah yang kini sedang dizalimi , dikepong dan diletupkan oleh Yahudi Alaihilaknatullah .

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang membiayai Yahudi untuk membunuh Ummat Islam di Palestine .


BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN

SENARAI BARANGAN YANG PERLU DIBOIKOT (SILA KLIK)

TAJUK SEBELUM....

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKB

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BESUT, TERENGGANU DARUL IMAN)

©1429 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.